Wednesday, May 6, 2009

Gratin Dauphinois

Cum nu toti membrii familiei agreaza mirosul de usturoi, fac destul de rar acest gratin, dar mie imi place foarte mult.

Ingrediente: 1 kg cartofi (de preferat din cei care ramani fermi la fiert), 1- 2 catei de usturoi, cca 500ml lapte (sau cat e necesar ca sa acopere cartofii), 150-200 g cascaval, 2-3 linguri de faina, sare, piper, 30 g unt + unt pentru uns vasul.

DSCF3355 (800x600) 

Cartofii se curata, se spala si se taie felii foarte subtiri. Cu cat feliile sunt mai subtiri, cu atat gratinul este mai fin. Se spala, se usuca cu un prosop si se fierb in lapte,  la foc potrivit timp de 5 minute si inca 10 minute la foc mic.

DSCF4057

In timp ca cartofii fierb, ungem un vas cu unt solid, iar peste unt, presaram usturoiul zdrobit bine.

DSCF4058s 

Scoatem cu o paleta feliile de cartofi (cu mare grija, se sfarama usor) sau pur si simplu scurgem laptele din vas . Laptele il vom folosi la prepararea sosului bechamel.
Punem untul la topit pe foc mic, intr-un vas mai inalt, apoi adaugam toata faina amestecand bine.

DSCF4023sforum

Adaugam treptat cate putin lapte cald amestecand de fiecare data pana la omogenizare, pana cand se termina laptele. Punem sare si piper.

DSCF4062s

Punem un strat de cartofi pe fundul vasului, presaram cu cascaval ras, continuam alternad straturile avand grija ca ultimul strat sa fie de cascaval.

DSCF4072s

Se pune deasupra sosul bechamel si se coace timp de o ora la 180 grade Celsius.

DSCF4074s

In reteta originala, foarte veche, nu se foloseste bechamel, ci 200 ml smantana, se pune putina nucsoara si nu se pune branza. In variantele mai noi ale retetei se adauga branza branza Gruyère elvetiana sau frantuzeasca. Eu prefer cu branza , iar de data asta am folosit emmental. Am mai incercat si cu Gouda sau Cedar.

DSCF4078s

Am facut de cateva ori varianta originala, dar intr-o zi cand nu am avut smantana am inlocuit cu bechamel, i-am dat astfel o intrebuintare si laptelui folosit la fiert, iar gustul este mult mai fin asa. In plus, pentru ca ne place mai cremos, fac bechamelul mai moale.

 

DSCF4082s

0 comments:

Post a Comment