Tuesday, October 27, 2009

Prajitura “Opera”

 

 

 

opera pentru blog_wm (Large)

Ieri am facut prajitura “Opera”, prajitura preferata a domnului barbat, care, de cate ori mergem in Franta, nu rateaza ocazia de a o savura … am gasit si pe alte meleaguri, dar gustul difera foarte mult.

Cautam de mult timp o reteta care sa-mi placa si dupa ce am studiat mai multe, m-am oprit la reteta postata de Cristina K … si nu-mi pare rau, e poate cea mai fina si eleganta prajitura pe care am facut-o vreodata. N-am facut decat o singura abatere de la reteta, la blat in loc de 4 oua intregi am folosit cele 4 galbenusuri ramase si 2 oua intregi.

 

Prajitura este compusa din 4 blaturi si 3 tipuri de crema: bavareza, de cafea si ganache si sirop.

Ingrediente pentru toata prajitura: 12 oua ( din care la 10 se separa albusurile de galbenusuri) , 550 g zahar, 140 g faina, 240 ml lapte, 110 g migdale macinate, 340 g ciocolata amaruie, 500 ml smantana pentru frisca, 225 g unt, 3 plicuri de ness decafeinizat, o fiola esenta vanilie, o fiola esenta rom, 5 g gelatina, o lingurita de praf de copt.

 

Eu am inceput prin a separa albusurile de la 10 oua pe care le-am pus deoparte, impreuna cu 4 galbenusuri si cu cele 2 oua ramase , pentru prepararea blatului. Am preferat sa incep cu prepararea cremelor, deoarece necesita un timp mai mare de racire decat blatul.

 

Pentru crema bavareza am folosit: 240 ml lapte, 90 g zahar, 3 galbenusuri, o fiola de esenta de vanilie, 5 g gelatina, 170 g ciocolata amaruie, 360 ml smantana pentru frisca.

 

DSCF7496s_wm (Large)

 

Am amestecat zaharul cu laptele si le-am pus la foc mic pana aproape de punctul de fierbere, apoi am turnat treptat peste galbenusurile mixate in prealabil intr-o craticioara, amestecand continuu.

 

DSCF7501s_wm (Large)

Am pus craticioara pe bain marin, amestecand in continuare pana cand crema s-a ingrosat putin.

DSCF7503s_wm (Large)

 

Am turnat crema intr-o cana mare , umpland-o pana la jumatate ( atat vom folosi din ea).

 

DSCF7508s_wm (Large)

Cat timp s-a racorit putin, am pus la inmuiat 3 foi de gelatina ( 5 g ) Am lasat-o putin sa se racoreasca, apoi am adaugat o fiola de esenta de vanilie si gelatina stoarsa. Am amestecat bine pana la omogenizarea completa.

 

DSCF7505s_wm (Large)

Am mixat smantana pana cand a capatat consistent unei crème ( deci nu pana la stadiul de frisca).

 

DSCF7525s_wm (Large)

 

Peste ciocolata topita pe baie de aburi si luata apoi de pe foc, am adaugat crema cu gelatina, amestecand bine ( nu e recomandabil sa lasati vasul pe foc, gelatina se poate altera si crema nu se va mai intari),

 

DSCF7526s_wm (Large)

apoi smantana batuta, continuant sa amestec pana cand s-a omogenizat.

 

DSCF7529s_wm (Large)

Am lasat-o sa se raceasca, apoi am pus-o in frigider.

 

DSCF7530s_wm (Large)

Pentru crema de cafea am folosit: 25g apa+ o lingura, 3 plicuri mici de ness decafeinizat, 140 g zahar, 3 galbenusuri, 225 g unt.

 

DSCF7532s_wm (Large)

 

DSCF7540s_wm (Large)

Am topit nessul intr-o lingura de apa fierbinte.

 

DSCF7541s_wm (Large)

Untul l-am pus 20 secunde la cuptorul cu microunde si apoi l-am amestecat putin cu lingura sa se inmoaie.

 

DSCF7539s_wm (Large)

Apa si zaharul le-am pus la foc si am obtinut un sirop pe care l-am turnat fierbinte peste galbenusuri in timp ce le mixam.

 

DSCF7544s_wm (Large)

Am continuat sa mixez pana cand s-au racit, apoi am adaugat treptat untul si la sfarsit nessul dizolvat. Am pus crema la frigider. N-am reusit sa fac poza cremei de cafea, dar culoarea si consistenta de va vedea la pasii ansamblarii.

 

Pentru crema ganache am folosit: 140 ml smantana pentru frisca, 170 g ciocolata amaruie.

 

DSCF7531s_wm (Large)

Am pus smantana la foc si am incalzit-o foarte bine ( fara sa o fierb). Am rupt ciocolata bucatele si am turnat peste ea smantana fierbinte, amestecand foarte bine pana cand ciocolata s-a topit complet si compozitia a fost complet omogena.

 

DSCF7534s_wm (Large)

Crema nu se pune la frigider, altfel risca sa se intareasca prea tare.

Pentru sirop am folosit: 100 g zahar, 100 ml apa, o fiola esenta de rom.

Am pus la fiert apa cu zaharul si pana cand zaharul s-a topit complet. Le-am luat de pe foc, am lasat sa se raceasca si am adaugat o fiola de esenta de rom.

 

 

Pentru blat am folosit: 10 albusuri+ 2 oua intregi+ cele 4 galbenusuri ramase, 220 g zahar, 140 g faina, o lingurita de praf de copt, 110 grame de migdale fin macinate.

 

DSCF7509s_wm (Large)

 

Am amestecat faina cu praful de copt si migdalele si le-am cernut impreuna. Am impartit zaharul in doua.

 

110 grame de zahar le-am amestecat cu cele 4 galbenusuri si cele 2 oua intregi, mixand foarte bine pana cand si-au dublat volumul si s-au albit.

 

Am batut cele 10 albusuri spuma tare, apoi am adaugat treptat in ele restul de 110 g zahar, mixand in continuare .

 

DSCF7510s_wm (Large)

 

Jumatate din ele le-am incorporate treptat in amestecul de galbenusuri, amestecand delicat, de sus in jos, avand grija sa nu scot aerul din compozitie.

DSCF7512s_wm (Large)

 

Am adaugat apoi cate putin din amestecul de faina, continuand sa amestec incetisor. Am incorporat apoi si cealalta jumatate de albusuri, in acelasi mod.

 

Cantitatea este potrivita pentru 4 foi cu dimensiunea de 30X30 cm, dar eu nu am o astfel de tava, asa ca am copt 3 foi in tava de aragaz cu dimensiunea de 30/40 si am taiat apoi cate o fasie de 10 cm din care am construit o foaie.

 

DSCF7515s_wm (Large)

Am pus deci o treime din compozitie in tava tapetata cu hartie de copt si am nivelat. Am copt fiecare foaie la 200 grade Celsius timp de 7-8 minute, apoi le-am lasat sa se raceasca.

 

DSCF7520s_wm (Large)

Cum blaturile s-au racit destul de repede, am scos cremele din frigider si am inceput ansamblarea prajiturii.

Am taiat intai, asa cum am spus, cate o fasie din fiecare blat cat sa-mi ajunga pentru a construe inca unul.

 

DSCF7546s_wm (Large)

 

1) Am asezat primul blat in tava, l-am pensulat cu sirop si am intins peste el jumatate din crema de cafea.

 

DSCF7547s_wm (Large)

2) Am asezat deasupra blatul din 3 bucati, l-am pensulat cu sirop si am pus peste el toata crema bavareza.

 

DSCF7548s_wm

 

(Din pacate nu am poza la acest pas, ai mei erau infometati si tot veneau in bucatarie sa intrbe cand mancam).

 

3) Am pus cel de-al treilea blat, l-am pensulat cu sirop si am intins peste el jumatate din crema ganache

 

DSCF7549s_wm

4) Am pus ultimul blat, l-am uns cu sirop si am intins deasupra restul de crema de cafea. L-am pus la congelator ( frigider foarte rece) pana cand crema s-a intarit sufficient ( 10-15 minute), apoi am adaugat peste ea restul de crema ganache si am intins-o cu grija.

 

DSCF7550s_wm (Large)

Am pus prajitura la rece.

 

Se taie cand s-a racit, cu ajutorul unui cutit fierbinte bine ascutit, inmuiat in apa fierbinte si sters de fiecare data.

 

opera pentru blog_wm (Large)

Eu am taiat-o dupa numai 2 ore, cand cremele nu erau inca foarte bine inchegate, dar domnul barbat n-a mai avut rabdare pana a doua zi.

E o prajitura foarte fina pe care o poti servi cu mandrie si celor mai pretentiosi musafiri, nu e recomandabil insa sa te apuci de ea daca ai probleme cu timpul si nu te inarmezi cu rabdare.

 

O sa pastrez reteta pentru ocazii speciale si o recomand cu caldura oricui are rabdarea si curiozitatea de a o incerca.

Multumirile noastre calduroase  Cristinei K pentru reteta.

20 comments:

CamiWitt said...

Arata atita de faina, dar cere si ceva timp pt. preparare ! O saptamina minunata Cami

Narnia said...

Intr-adevar, Cami, iti rapeste ceva timp. Mie mi-a luat cam jumatate de zi sa o termin, e adevarat ca am facut in acelasi timp si o zacusca de vinete asa cam am alternat. Nu e o prajitura pe care sa o faci in mod curent, dar pentru ocazii speciale merita efortul si timpul, cu siguranta. :) O saptamana frumoasa si tie. :)

diamond said...

o, my!cat de bine poate sa arate... cred ca are un gust minunat!:D

Narnia said...

Multumesc mult, Diamond. Are intr-adevar un gust minunat. Copilul cand a vazut-o terminata ( o vazuse in timpul pregatirii si nu era prea impresionat ) a zis ca arata ca in filme , iar dupa ce a gustat a zis ... ca si gustul e ca-n filme. :))

Livia said...

Ce prajitura frumoasa ai facut! Felia aia e de vis. Pare a fi o reteta tare coplicata, dar poate odata o voi incerca si eu, sectiunea ta m-a convins!

CristinaK said...

Narnia, nu ma pot abtine sa nu-ti spun si eu ca "Opera" ti-a iesit foarte frumoasa!
Iti multumesc mult ca din toate retetele gasite te-ai oprit tocmai la cea trecuta de mine si ma bucur nespus ca aceasta prajitura a fost atat pe gustul tau cat si al familiei tale!
O saptamana minunata in continuare!

Narnia said...

Multumesc frumos, Livia. Reteta nu e simpla, dar nici imposibila, E doar mai migaloasa pentru ca sunt mai multe creme, care trebuiesc lasate sa se raceasca, plus blaturile, plus ...vasele murdare. :))
Dar merita incercata, sa stii atunci cand ai timp.
Pe mine m-a convins sectiunea Cristinei K, altfel nu ma apucam de ea. :)

Narnia said...

Multumesc tare, tare mult, Cristina. Si pentru reteta si pentru amabilitatea de a veni sa-mi scrii aceste cuvinte frumoase. Reteta ta era foarte frumos explicata, pozele facute ajuta mult pe cine o incearca prima data, iar poza cu sectiunea m-a convins definitiv ca trebuie sa o fac. Felicitari sincere pentru rabdarea si talentul tau. :)
O saptamana minunata si tie. Cu drag, Narnia. :)

yafa said...

oups, cum de am sarit-o eu pe asta?! Ce buna trebuie sa fie! Si inca o reteta de notat la catastif....fata mea mai usor ca nu tin pasul;). Pup mare

Narnia said...

Incerc sa recuperez pentru pauza in care n-am postat nimic de mancare. :)) Reteta asta merita cu prisosinta timpul investit. Si eu te pup.

Anonymous said...

eu vad ca pe punga de pudra de migdale scrie in olandeza(speciaal aanbod). Locuiesti in Olanda/Belgia? sau le-ai achizitionat de acolo?

Narnia said...

Ai dreptate, Laura. Am avut niste drumuri si in Olanda si in Belgia in perioada respectiva. :)

miremirc said...

O prajitura la care imi sta gandul de ceva vreme ... delicios arata ! Felicitari !:)

Narnia said...

E deosebita, Mirela,dar cere mult timp sa o faci. :) Multumesc mult si scuze pentru ca raspund atat de tarziu, am avut o problema cu rubrica de comentarii si doar in seara asta am vazut ca exista comentarii noi. Le-am reparat acum. :)

Anonymous said...

We are a bunch of volunteers and opening
a brand new scheme in our community. Your web site offered
us with useful information to work on. You have performed a formidable process and our whole group might
be grateful to you.

Visit my website how to lose weight fast for women

Anonymous said...

Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed!

Extremely helpful info particularly the last part :) I care for
such info a lot. I was seeking this particular information for a very long time.
Thank you and good luck.

Review my page diet plan for women

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mihaela said...

Buna seara! S-au pus albusuri la vreo crema? La blat apar cele 4 galbenusuri ramase. As vrea sa incerc acest tort.

Narnia said...

Buna seara, Mihaela. Scuze pentru intarzirea cu care iti raspund. Nu, nu am folosit albusuri la nici-o crema. Distribuirea celor 12 oua se face in felul urmator:
Crema de cafea: 3 gabenusuri
Crema bavaeza: 3 galbenusuri
Blat- 4 galbenusuri+10 albusuri+ 2 oua intregi
deci 3+3+4 =10 galbenusuri+ 10 albusuri= 10 oua+ 2 oua intregi= 12 oua
Eu prefer sa separ si sa repartizez ouale in castronase separat, inainte sa incep prepararea cremelor/blatului. Succes cu prajitura! :)

Unknown said...

Am facut-o acum vreo 3 ani pt ziua fiului meu iar azi,înarmată cu răbdare am facut-o din nou.
Fff buna.Merita tot efortul.
Nu e atat de greu de facut cum pare la prima vedere, doar ca sunt multe vase de spălat.

Post a Comment